Bog & idé tager markedsandele i et trængt bogmarked
5,4 procent faldt den samlede omsætning herhjemme sidste år inden for detailhandel med bøger.
Det viser de nyeste indekstal fra Danmarks Statistik, der sammenligner omsætningen i dansk detailhandel med bøger i 2017 med omsætningen i 2018.
Hos Indeks Retail, der er kædekontor for Danmarks største boghandel, Bog & idé, samt den mindre kæde BOGhandleren, kan de glæde sig over en lille stigning i omsætningen fra 2017 til 2018, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
Med sine 125 butikker landet over er Bog & idé Danmarks største boghandel, mens BOGhandleren har 14 butikker på landsplan.
Et tegn på styrke
- Vi er da kede af, at kolleger i branchen har haft det rigtigt svært i 2018 med et stort fald i omsætningen. Samtidig må vi glæde os over, at vores markedsandel er steget – vi ser det som et tegn på styrke, når vi kan tage markedsandele i et marked, som falder, siger administrerende direktør Marianne Lyngby Pedersen.
Forklaringerne er blandt andet en solid, lokal forankring, der går hånd i hånd med et stærkt og vedholdende markedsføringstryk - ikke mindst på nettet, mener Marianne Lyngby Pedersen.
Indeks Retail valgte for et par år siden at øge fokus på udviklingen af online-forretningen og samspillet med de fysiske butikker, blandt andet med Ib Nørholm, kendt for netsuccesen WhiteAway, som ny næstformand i bestyrelsen.
Sidste år kunne Bog & idé glæde sig over vækst i netsalget på 130 procent – og den tendens fortsætter i år.
Et af de nye tiltag sidste år var bl.a. en gaveshop på nettet, hvor kunderne kan få sendt tidens mest populære bøger og brætspil ud som express-gave lige til døren – akkurat som med en buket blomster.
Netsalget og de fysiske butikker er tæt knyttet, fx valgte hele 56 procent af de handlende på Bog & idés website ”klik og hent”-løsningen, hvor de selv henter varerne i deres lokale Bog & idé og har dialogen med kendte ansigter i forretningen.
- Web og de fysiske butikker går hånd i hånd. Vores mål er hele tiden at aktivere vores landsdækkende kæde med centrale lagre over 100 steder i Danmark, og at vi på den måde har nærhed og hastighed til slutkunden, siger Marianne Lyngby Pedersen.